Assistance na wyjazd za granicę – jak wybrać najlepsze ubezpieczenie?
13 maja 2025
samochód na drodze zatrzymany przez policję
Wypadek lub szkoda za granicą? Gdzie zgłosić i jak uzyskać odszkodowanie? Kompleksowy poradnik
28 maja 2025

Ubezpieczenie AC na wyjazd – co warto wiedzieć przed podróżą?

Aktualizacja: 28 maja 2025

Planowanie podróży samochodem za granicę to ekscytujący czas, jednak oprócz pakowania walizek i wytyczania trasy (i planu zwiedzania), kluczowym elementem przygotowań jest zadbanie o odpowiednie ubezpieczenie auta. Nieprzewidziane sytuacje i zdarzenia, takie jak wypadek, kradzież czy awaria samochodu, mogą być źródłem znacznego stresu i nieplanowanych wydatków, zwłaszcza gdy przytrafią się daleko od domu. Kompleksowe przygotowanie w zakresie ochrony ubezpieczeniowej to podstawa spokojnej i bezpiecznej podróży.  

Podstawowym ubezpieczeniem komunikacyjnym w Polsce jest obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC). Jest ono honorowane w większości krajów europejskich na mocy Porozumienia Wielostronnego (przeczytaj więcej o obowiązkach związanych z OC poza Polską). Jednak Twoje OC nie chroni Twojego pojazdu przed uszkodzeniem czy utratą – tę rolę pełni dodatkowe ubezpieczenie samochodu Autocasco (AC).

Szczególnie podczas wyjazdów zagranicznych, gdzie ryzyko może być postrzegane jako wyższe lub po prostu inne niż na co dzień, posiadanie AC nabiera szczególnego znaczenia. W tym artykule wyjaśniam kluczowe aspekty ubezpieczenia AC w kontekście zagranicznych wyjazdów – od zakresu ochrony i jego terytorialnych ograniczeń, przez procedury postępowania w razie szkody, aż po czynniki wpływające na koszt polisy.

Jako że AC wykupujesz na rok, w przypadku wyjazdu wakacyjnego korzystniejsze może być Assistance, o którym więcej przeczytasz w moim artykule o krótkoterminowym Assistance na wyjazd zagraniczny.

Czym jest ubezpieczenie AC i dlaczego warto je mieć?

Autocasco (AC) to dobrowolne ubezpieczenie komunikacyjne. Zasadnicza różnica między nim a OC polega na tym, że OC pokrywa szkody wyrządzone przez kierowcę innym osobom lub w ich mieniu, podczas gdy AC chroni właściciela przed skutkami finansowymi uszkodzenia własnego samochodu, zniszczenia lub kradzieży (nawet, gdy sam jest sprawcą wypadku).  

W praktyce ubezpieczenie AC najczęściej kupowane jest w pakiecie razem z obowiązkowym ubezpieczeniem OC. Taka forma sprzedaży jest powszechną strategią ubezpieczycieli, która może upraszczać proces zakupu dla klienta i potencjalnie oferować korzystniejszą cenę łączną.

Należy jednak pamiętać, że taka struktura ogranicza możliwość swobodnego wyboru OC od jednego ubezpieczyciela i najlepszego AC od innego. Porównując pakiety, trzeba zatem analizować nie tylko cenę, ale przede wszystkim szczegółowy zakres i warunki obu polis składowych. Choć zdarza się możliwość dokupienia AC do już istniejącej polisy OC w tej samej firmie (zazwyczaj w ciągu kilku miesięcy od zawarcia umowy OC), to samodzielne, niezależne ubezpieczenie AC jest rzadkością na polskim rynku.  

UWAGA! AC kupujesz na rok!

AC możesz wykupić wyłącznie na rok, dlatego dopasuj je do swoich potrzeb. Jeśli nie wyjeżdżasz często, a jedynie potrzebujesz krótkoterminowego ubezpieczenia samochodu na wyjazd za granicę, rozważ zakup krótkoterminowego Assistance.

Główne ryzyka pokrywane przez AC

Zakres ochrony oferowanej przez Autocasco jest szeroki i obejmuje większość typowych zdarzeń drogowych oraz losowych, które mogą dotknąć pojazd. Do najczęściej pokrywanych ryzyk należą:

  • Kolizja lub wypadek: Odszkodowanie przysługuje nawet wtedy, gdy to ubezpieczony kierowca był sprawcą zdarzenia.  
  • Uszkodzenie przez nieznanego sprawcę: Dotyczy sytuacji, gdy pojazd został uszkodzony, np. na parkingu, a sprawca zbiegł lub jest niemożliwy do ustalenia.  
  • Kradzież pojazdu: Obejmuje zarówno kradzież całego samochodu, jak i jego części (np. kół, lusterek).  
  • Wandalizm: Pokrycie kosztów naprawy szkód wynikających z celowego zniszczenia, np. porysowania lakieru, wybicia szyb.  
  • Zdarzenia losowe / siły natury: Ochrona przed skutkami działania żywiołów, takich jak gradobicie, powódź, pożar (niebędący wynikiem podpalenia przez właściciela), huragan, uderzenie pioruna, osuwanie się ziemi, upadek drzewa lub gałęzi.  
  • Uszkodzenia spowodowane przez zwierzęta: Obejmuje zarówno szkody powstałe w wyniku zderzenia ze zwierzęciem (np. sarną), jak i uszkodzenia spowodowane przez mniejsze zwierzęta (np. przegryzione kable przez kuny).  

Warianty AC – pełne i ograniczone

Ubezpieczyciele oferują różne warianty Autocasco, które różnią się zakresem ochrony i ceną, pozwalając dopasować polisę do indywidualnych potrzeb i możliwości finansowych. Najpopularniejsze to:

AC Mini / Smart Casco

Jest to podstawowa, zazwyczaj tańsza forma AC. Zakres ubezpieczenia jest ograniczony i często obejmuje jedynie szkodę całkowitą (gdy koszt naprawy pojazdu przekracza określony procent wartości pojazdu, np. 70%) oraz kradzież. Czasami może pokrywać tylko wybrane ryzyka, np. szkody spowodowane przez żywioły lub zderzenie ze zwierzętami. Ten wariant może być odpowiedni dla właścicieli starszych pojazdów lub osób szukających minimalnej ochrony poza OC.  

Pełne AC / All Risk

Oferuje najszerszy zakres ochrony. Często opiera się na formule „All Risks” (wszystkich ryzyk), co oznacza, że ubezpieczyciel odpowiada za wszelkie zdarzenia, które nie zostały wyraźnie wyłączone w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU).

Chociaż formuła „All Risk” brzmi bardzo kompleksowo, kluczowe jest zrozumienie, że ochrona nie jest absolutna. Konieczne jest dokładne zapoznanie się z listą wyłączeń w OWU, która może obejmować np. szkody wynikające z rażącego niedbalstwa, specyficzne rodzaje uszkodzeń (np. zassanie wody przez silnik) czy zdarzenia w wyłączonych terytorialnie krajach.

Mimo to, wariant pełnego AC jest generalnie zalecany dla nowszych, wartościowych pojazdów oraz podczas podróży zagranicznych, gdzie ryzyko nieprzewidzianych zdarzeń może być większe.  

Sposoby i zasady likwidacji szkody

Kolejnym istotnym elementem polisy AC jest sposób likwidacji szkody, czyli metoda rozliczenia kosztów naprawy pojazdu. Dostępne są zazwyczaj trzy opcje:

  • Kosztorys: Ubezpieczyciel, na podstawie oceny rzeczoznawcy, sporządza kosztorys naprawy i wypłaca odszkodowanie w gotówce. Właściciel pojazdu samodzielnie organizuje naprawę. Jest to zazwyczaj najtańsza opcja pod względem składki, ale wypłacona kwota może nie pokryć rzeczywistych kosztów naprawy, zwłaszcza w droższych warsztatach lub przy użyciu oryginalnych części.  
  • Warsztat (Sieciowy / Partnerski): Naprawa odbywa się w warsztacie należącym do sieci partnerskiej ubezpieczyciela. Rozliczenie następuje bezgotówkowo między warsztatem a ubezpieczycielem. W tym wariancie często stosowane są części zamienne (tzw. zamienniki), chyba że umowa stanowi inaczej. Stanowi kompromis między kosztem a wygodą.  
  • ASO (Autoryzowana Stacja Obsługi): Naprawa realizowana jest w autoryzowanym serwisie danej marki pojazdu, z użyciem oryginalnych części zamiennych. Rozliczenie również jest bezgotówkowe. Gwarantuje to najwyższą jakość naprawy, zgodną z technologią producenta, ale wiąże się z najwyższą składką ubezpieczeniową. Opcja ta jest często preferowana dla samochodów nowych lub objętych jeszcze gwarancją producenta.  

Dodatkowo, na wysokość odszkodowania i składki wpływają inne opcje, takie jak amortyzacja części (ubezpieczyciel pomniejsza wartość wymienianych części o stopień ich zużycia, co obniża odszkodowanie, ale i składkę) oraz stała suma ubezpieczenia (wartość pojazdu jest ustalana na dzień zawarcia umowy i nie zmienia się przez cały okres polisy, w przeciwieństwie do wartości zmiennej, gdzie brana jest pod uwagę wartość rynkowa z dnia szkody).  

AC za granicą – Gdzie działa Twoja polisa?

Standardowy Zasięg Terytorialny

Planując wyjazd samochodem poza Polskę, kluczowe jest sprawdzenie, gdzie dokładnie obowiązuje posiadane ubezpieczenie AC. Większość standardowych polis Autocasco oferowanych na polskim rynku zapewnia ochronę na terytorium geograficznej Europy. Zazwyczaj obejmuje to kraje Unii Europejskiej, państwa EFTA (jak Norwegia, Szwajcaria, Islandia, Liechtenstein) oraz europejskie części Rosji i Turcji. Niektóre polisy mogą również rozszerzać ochronę na wybrane kraje pozaeuropejskie basenu Morza Śródziemnego, takie jak Maroko, Tunezja czy Izrael.  

Należy jednak bezwzględnie pamiętać, że dokładna definicja „Europy” oraz lista krajów objętych ochroną mogą się różnić w zależności od ubezpieczyciela. Dlatego zawsze przed wyjazdem za granicę konieczne jest sprawdzenie zapisów w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) posiadanej polisy.

Istnieją również wyjątki – niektórzy ubezpieczyciele, jak np. Uniqa, mogą w standardowym wariancie oferować AC działające tylko na terenie Polski, a ochrona w pozostałych krajach europejskich wymaga wykupienia dodatkowego rozszerzenia.  

Wyłączenia terytorialne – gdzie AC może nie działać

Najważniejszym, co musisz zweryfikować przed zagraniczną podróżą są potencjalne wyłączenia terytorialne w polisie AC. Dotyczą one najczęściej ryzyka kradzieży, ale w niektórych przypadkach mogą obejmować również inne zdarzenia, takie jak wandalizm, pożar, a nawet całkowity brak ochrony AC w danym kraju.  

Do krajów najczęściej objętych wyłączeniami, zwłaszcza w zakresie kradzieży, należą: Białoruś (BY), Rosja (RU), Ukraina (UA) oraz Mołdawia (MD). Kraje te są często określane akronimem BRUM. Inne państwa, które mogą podlegać wyłączeniom lub ograniczeniom to m.in. Albania (AL), Gruzja (GE), Kazachstan (KZ), Armenia (AM), Azerbejdżan (AZ), a czasami także inne kraje bałkańskie lub basenu Morza Śródziemnego. Niektórzy ubezpieczyciele, jak Warta czy HDI, mogą całkowicie wyłączać Gruzję z zakresu ochrony AC.  

Wyłączenia terytorialne mogą przybierać różne formy:

  • Całkowite: Brak jakiejkolwiek ochrony AC na terenie danego kraju.
  • Kradzieżowe: Polisa AC pokrywa szkody wynikające z kolizji czy działania żywiołów, ale nie obejmuje kradzieży pojazdu lub jego części. Jest to najczęstszy rodzaj wyłączenia dla krajów BRUM i Albanii.  
  • Dotyczące innych ryzyk: Niektórzy ubezpieczyciele mogą dodatkowo wyłączać odpowiedzialność za szkody powstałe w wyniku wandalizmu, pożaru czy wybuchu w krajach uznawanych za szczególnie ryzykowne (np. Wiener w krajach BRUM, chyba że ochrona zostanie rozszerzona).  
  • Z obowiązkowym udziałem własnym: Nawet jeśli standardowa polisa nie przewiduje udziału własnego, niektórzy ubezpieczyciele (np. ERGO Hestia, You Can Drive, mtu24.pl w krajach BRUM) mogą wprowadzać obowiązkowy udział własny (np. w wysokości 1000 zł) dla wszystkich szkód (czasem z wyjątkiem kolizji) powstałych na terytorium tych krajów.  

Poniższa tabela przedstawia typowe wyłączenia terytorialne spotykane w polskich polisach AC. Należy jednak pamiętać, że jest to jedynie przykład, a szczegółowe informacje zawsze znajdują się w OWU konkretnej polisy.

Tabela 1: Typowe wyłączenia terytorialne w polskich polisach AC

KrajTypowe WyłączeniePrzykładowi Ubezpieczyciele / Uwagi
Białoruś, Rosja, Ukraina, Mołdawia (BRUM)Głównie Kradzież, Czasem inne ryzyka (np. wandalizm, pożar), Czasem obowiązkowy udział własny (np. 1000 zł)PZU (kradzież, możliwość rozszerzenia), Link4 (kradzież), ERGO Hestia (udział własny 1000 z), Uniqa (wyłączone, chyba że rozszerzone), Wiener (kradzież, pożar, wandalizm wyłączone, chyba że rozszerzone), You Can Drive/mtu24.pl (udział własny 1000 zł)
AlbaniaGłównie KradzieżCompensa (kradzież), TUZ (kradzież, możliwość rozszerzenia)
GruzjaCałkowite wyłączenie lub KradzieżWarta/HDI (całkowite wyłączenie), Allianz (wyłączona), Inne (sprawdzić OWU)
KazachstanZwykle wyłączonyAllianz (wyłączony), Compensa (wyłączenie dot. problemów prawnych), Inne (sprawdzić OWU)

Rozszerzenie Ochrony na Wyłączone Kraje

Dobrą wiadomością dla podróżujących do regionów standardowo wyłączonych z ochrony AC jest fakt, że wielu ubezpieczycieli oferuje możliwość rozszerzenia zakresu terytorialnego polisy za dodatkową składką. Najczęściej dotyczy to rozszerzenia ochrony o ryzyko kradzieży w krajach BRUM.  

Konkretnym przykładem jest opcja „Kradzież w BRUM” oferowana przez PZU. Również Wiener umożliwia dokupienie ochrony od kradzieży, pożaru i wandalizmu w tych krajach, a TUZ Ubezpieczenia pozwala rozszerzyć zakres terytorialny AC o ochronę o kradzież w krajach BRUM oraz Albanii.  

Kierowcy planujący podróż do lub przez kraje objęte standardowymi wyłączeniami powinni bezwzględnie, z odpowiednim wyprzedzeniem, skontaktować się ze swoim ubezpieczycielem. Należy zapytać o dostępne opcje rozszerzenia ochrony, ich dokładny zakres oraz koszt. Ignorowanie wyłączeń terytorialnych i brak proaktywnego działania w celu rozszerzenia polisy może skutkować brakiem odszkodowania w razie kradzieży lub innego zdarzenia objętego wyłączeniem, co oznacza potencjalnie bardzo dużą stratę finansową. Planowanie trasy podróży powinno iść w parze z weryfikacją zakresu ubezpieczenia.  

Jakie zdarzenia obejmuje AC podczas zagranicznej podróży?

Co do zasady, standardowy zakres ochrony Autocasco, obejmujący zdarzenia takie jak kolizja, kradzież, wandalizm, działanie sił natury czy uszkodzenie przez zwierzęta, obowiązuje również podczas podróży zagranicznych, o ile zdarzenie miało miejsce na terytorium objętym ochroną polisy.

Oznacza to, że ubezpieczenie auta zadziała w analogicznych sytuacjach jak w Polsce, np. gdy:  

  • Kierowca spowoduje kolizję na autostradzie w Niemczech.
  • Samochód zostanie porysowany przez wandali na parkingu w Pradze.
  • Karoseria zostanie uszkodzona przez grad podczas burzy we Włoszech.
  • Pojazd zostanie skradziony spod hotelu we Francji (pod warunkiem, że Francja jest objęta ochroną od kradzieży w danej polisie).

Wyłączenia odpowiedzialności – na co uważać?

Należy pamiętać, że oprócz wspomnianych wyłączeń terytorialnych, standardowe wyłączenia odpowiedzialności zapisane w OWU obowiązują wszędzie, również za granicą. Do najważniejszych sytuacji, w których ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania z AC, należą:

  • Umyślne spowodowanie szkody lub rażące niedbalstwo: Np. pozostawienie kluczyków lub dokumentów w pojeździe, co ułatwiło kradzież, próba przejechania przez głęboką wodę prowadząca do uszkodzenia silnika.  
  • Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu lub środków odurzających: Jest to standardowe wyłączenie we wszystkich ubezpieczeniach komunikacyjnych.  
  • Kierowanie pojazdem bez wymaganych uprawnień: Brak ważnego prawa jazdy.  
  • Ucieczka z miejsca wypadku: Takie zachowanie jest naruszeniem prawa i zazwyczaj skutkuje odmową wypłaty odszkodowania.  
  • Szkody eksploatacyjne: AC nie pokrywa kosztów napraw wynikających z normalnego zużycia części czy awarii mechanicznych niezwiązanych z wypadkiem.  
  • Udział w wyścigach lub rajdach: Używanie pojazdu w zawodach sportowych wymaga zazwyczaj specjalnej, indywidualnie negocjowanej polisy.  
  • Wykorzystanie pojazdu jako narzędzia przestępstwa: Dotyczy to zarówno użycia auta do popełnienia przestępstwa, jak i np. ucieczki przed policją.  
  • Szkody powstałe w wyniku działań wojennych, zamieszek, aktów terroryzmu: Są to standardowe wyłączenia w większości polis.  
  • Brak ważnego badania technicznego: Jeśli pojazd nie posiadał ważnego przeglądu technicznego, a jego stan techniczny przyczynił się do powstania szkody, ubezpieczyciel może odmówić odszkodowania.  
  • Szkody o wartości poniżej franszyzy integralnej: Jeśli polisa zawiera franszyzę integralną (minimalną wartość szkody), szkody poniżej tego progu nie są pokrywane (np. PZU wyłącza szkody poniżej 300 zł).  
  • Brak wymaganych zabezpieczeń antykradzieżowych: Jeśli w momencie kradzieży pojazd nie posiadał zabezpieczeń zadeklarowanych w umowie (lub były one niesprawne/nieaktywne), odszkodowanie może nie zostać wypłacone.  

Podczas podróży zagranicznych należy zachować szczególną ostrożność, ponieważ nieznajomość lokalnych przepisów drogowych czy warunków może nieświadomie zwiększyć ryzyko zaistnienia sytuacji objętej wyłączeniem. Na przykład, inne limity dopuszczalnego stężenia alkoholu we krwi czy specyficzne zasady parkowania mogą prowadzić do sytuacji uznanej za rażące niedbalstwo.

Ponadto, jak już wspomniałem, w niektórych krajach (np. BRUM, Albania) mogą obowiązywać dodatkowe wyłączenia dotyczące konkretnych ryzyk (kradzież, wandalizm, pożar), nawet jeśli kraj ten znajduje się w ogólnym zakresie terytorialnym polisy.

Planując trasę, warto również zastanowić się nad specyficznymi zagrożeniami w danym regionie (np. ryzyko kolizji ze zwierzętami na terenach leśnych, ryzyko wandalizmu w popularnych kurortach) i sprawdzić, czy polisa nie zawiera ograniczeń w tym zakresie.  

Assistance – kluczowe świadczenia Assistance za granicą

Zakres usług oferowanych w ramach Assistance może się znacznie różnić w zależności od wybranego wariantu i ubezpieczyciela. Do najważniejszych świadczeń, na które warto zwrócić uwagę wybierając polisę na wyjazd za granicę, należą:

  • Naprawa na miejscu zdarzenia: Pomoc mechanika w celu usunięcia drobnej usterki umożliwiającej kontynuowanie podróży. Usługa ta jest często ograniczona kwotowo (np. do 150-500 EUR) i zazwyczaj nie obejmuje kosztu części zamiennych.  
  • Holowanie: Jedna z najważniejszych usług. Kluczowym parametrem jest limit kilometrów, który może wynosić od 100-150 km w podstawowych wariantach do 500 km, 750 km, 1000 km, 1500 km, a nawet być bez limitu w Polsce i obejmować bardzo wysokie limity (np. 1000-1500 km) w Europie w wariantach premium. Należy sprawdzić, dokąd pojazd może być holowany (najbliższy warsztat, ASO, miejsce zamieszkania w Polsce) oraz czy polisa obejmuje holowanie przyczepy. Niektóre polisy zamiast limitu kilometrów stosują limit kosztów holowania.
  • Samochód zastępczy: Możliwość kontynuowania podróży lub powrotu do domu autem zastępczym. Kluczowe różnice dotyczą okresu wynajmu, który może wahać się od zaledwie 2-5 dni w przypadku awarii do 4-15 dni lub więcej w razie wypadku lub kradzieży. Ważne jest również sprawdzenie klasy udostępnianego pojazdu (czy jest porównywalna z własnym autem) oraz warunków przyznania pojazdu zastępczego (np. czy przysługuje tylko po wypadku/kradzieży, czy również po awarii; czy obowiązuje minimalna odległość od miejsca zamieszkania ).  
  • Zakwaterowanie: Pokrycie kosztów noclegu w hotelu, jeśli naprawa samochodu wymaga czasu. Istotne są limity: liczba dób (zazwyczaj od 2 do 5) oraz maksymalny koszt za jedną noc. Często świadczenie to jest dostępne tylko wtedy, gdy zdarzenie miało miejsce w określonej minimalnej odległości od domu.  
  • Transport powrotny / Kontynuacja podróży: Zorganizowanie i pokrycie kosztów powrotu kierowcy i pasażerów do miejsca zamieszkania lub kontynuacji podróży do celu (np. pociągiem, samolotem), jeśli pojazd nie może być szybko naprawiony.  
  • Inne usługi: W zależności od wariantu polisa może obejmować również: dostarczenie paliwa (jeśli zabraknie lub zostanie wlane niewłaściwe), pomoc przy wymianie koła, uruchomienie pojazdu z rozładowanym akumulatorem, otwarcie zatrzaśniętych drzwi. W bogatszych pakietach dostępne są także: pomoc medyczna dla kierowcy i pasażerów, pomoc tłumacza, informacje prawne, pokrycie kosztów parkowania uszkodzonego pojazdu, dostarczenie części zamiennych, a nawet transport zwierząt domowych.  

Poniższa tabela ilustruje przykładowe różnice w kluczowych świadczeniach Assistance za granicą. Pokazuje ona, jak ważne jest porównywanie szczegółów ofert, a nie tylko ceny.

Tabela 2: Przykładowe zakresy i limity Assistance za granicą

UsługaWariant Podstawowy (Przykład)Wariant Rozszerzony (Przykład)Wariant Premium (Przykład)Na co zwrócić uwagę
Holowanie (Europa)do 150-250 kmdo 500-750 kmdo 1000-1500 km lub więcejLimit km (czy wystarczy na powrót/dojazd do specjalistycznego warsztatu?), miejsce holowania, holowanie przyczepy?
Samochód Zastępczy (Awaria)Brak lub do 2-4 dnido 4-5 dnido 5-7 dni lub więcejCzas trwania (czy wystarczy na naprawę?), klasa pojazdu, warunki udostępnienia (np. tylko po wypadku/kradzieży?)
Samochód Zastępczy (Wypadek/Kradzież)do 3-7 dnido 7-10 dnido 10-15 dni lub więcejJak wyżej.
Nocleg (Liczba dób)Brak lub 1-2 doby2-3 doby3-5 dóbLimit kosztu za dobę, warunki (np. odległość od domu).

Kiedy opłaca się inwestować w Assistance obejmujące pakiet usług za granicą?

Wspomniałem już, że Assistance wykupuje się zwykle przy okazji OC, a to oznacza, że jest to polisa roczna. Jeśli nie jeździsz za granicę cyklicznie i często, i nie spędzasz tam wiele czasu, inwestowanie w solidnie wyposażone polisy AC może nie mieć uzasadnienia.

Jeśli podróżujesz sporadycznie albo potrzebujesz ubezpieczenia jednorazowo, na krótki wyjazd wakacyjny, atrakcyjną opcją może być krótkoterminowe ubezpieczenie Assistance. Wykupisz je specjalnie na czas wyjazdu za granicę.

Zaletą krótkoterminowego Assistance jest to, że może zapewnić Ci znacznie szerszy zakres ochrony za niższą cenę niż pełne, całoroczne AC.

Ile kosztuje AC na wyjazd za granicę i jak wybrać najlepszą ofertę?

Czynniki wpływające na cenę AC

Koszt ubezpieczenia Autocasco jest ustalany indywidualnie dla każdego pojazdu i kierowcy. Na wysokość składki wpływa wiele czynników:

  • Wartość i wiek pojazdu: Im droższy i nowszy samochód, tym wyższa składka. Ubezpieczyciele mogą też stosować limity wiekowe dla pojazdów przyjmowanych do AC (np. do 15-20 lat).  
  • Marka i model samochodu: Niektóre marki i modele są statystycznie bardziej narażone na kradzież lub ich naprawy są droższe, co podnosi składkę.  
  • Dane kierowcy: Wiek (młodsi kierowcy płacą więcej), doświadczenie za kierownicą, historia szkodowości (posiadane zniżki za bezszkodową jazdę lub zwyżki za spowodowane szkody), miejsce zamieszkania (w dużych miastach ryzyko kolizji i kradzieży jest wyższe).  
  • Zakres ochrony: Wariant All Risk jest droższy niż AC Mini.  
  • Sposób likwidacji szkody: Naprawa w ASO (najdroższa opcja) > Naprawa w warsztacie partnerskim > Wypłata na podstawie kosztorysu (najtańsza opcja).  
  • Udział własny (franszyza redukcyjna): Im wyższy udział własny (kwota, którą kierowca pokrywa z własnej kieszeni przy szkodzie), tym niższa składka.  
  • Franszyza integralna: Ustalenie progu minimalnej wartości szkody, poniżej którego odszkodowanie nie jest wypłacane, może nieznacznie obniżyć składkę.  
  • Amortyzacja części: Zastosowanie potrącenia amortyzacyjnego obniża składkę, ale i wysokość odszkodowania.  
  • Suma ubezpieczenia: Wybór stałej sumy ubezpieczenia może być droższy niż sumy zmiennej. Wyższa suma ubezpieczenia generalnie oznacza wyższą składkę.  
  • Zakres terytorialny: Wykupienie rozszerzenia ochrony na kraje standardowo wyłączone (np. BRUM) wiąże się z dodatkową opłatą.  
  • Zabezpieczenia antykradzieżowe: Posiadanie i rodzaj wymaganych zabezpieczeń może wpływać na cenę i samą możliwość ubezpieczenia.  
  • Pakiet z OC: Zakup AC w pakiecie z OC jest często bardziej opłacalny niż kupowanie tych polis osobno.  

Czy AC na Europę jest Droższe?

W przypadku większości ubezpieczycieli, standardowa polisa AC już w podstawowym wariancie obejmuje swoim zakresem terytorialnym Europę. Oznacza to, że zazwyczaj nie ma dodatkowej opłaty za sam fakt podróżowania po krajach europejskich objętych standardową ochroną. Składka kalkulowana jest na podstawie ogólnego ryzyka, które uwzględnia potencjalne wyjazdy zagraniczne.  

Wyjątki od tej reguły mogą się jednak zdarzyć (np. wspomniana Uniqa, gdzie standardowe AC może obejmować tylko Polskę). Z pewnością natomiast dodatkowy koszt pojawi się, jeśli kierowca zdecyduje się na rozszerzenie ochrony na kraje standardowo wyłączone z polisy, takie jak Białoruś, Rosja, Ukraina czy Mołdawia.  

Przykładowe ceny pakietów OC+AC mogą zaczynać się od około 700-1000 zł rocznie, ale mogą też sięgać kilku tysięcy złotych w zależności od powyższych czynników. Podawane kwoty (np. AC Mini jako dodatek od ok. 150 zł, pakiet OC+AC w Uniqa od 985 zł) są jedynie orientacyjne i konieczna jest indywidualna kalkulacja.  

Niezbędnik kierowcy – jakie dokumenty zabrać za granicę?

Wyjeżdżając, pamiętaj zabrać wszystkie kluczowe dokumenty – koniecznie w formie papierowej!

Dokumenty Pojazdu

  • Dowód rejestracyjny: Absolutnie konieczne jest posiadanie przy sobie oryginalnego, papierowego dowodu rejestracyjnego. Polskie aplikacje mobilne typu mPojazd generalnie nie są uznawane przez zagraniczne służby kontrolne.  
  • Potwierdzenie ubezpieczenia OC: Podobnie jak dowód rejestracyjny, za granicą wymagany jest fizyczny wydruk potwierdzenia zawarcia umowy ubezpieczenia OC.

Dokumenty Ubezpieczeniowe

  • Polisa AC / Numer polisy: Warto mieć pod ręką szczegóły polisy AC, aby ułatwić proces zgłoszenia ewentualnej szkody.
  • Polisa Assistance / Numer kontaktowy: Niezbędne do wezwania pomocy. Numer całodobowej infolinii Assistance powinien być łatwo dostępny (np. zapisany w telefonie i na kartce w portfelu).  
  • Zielona Karta: Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczenia Komunikacyjnego, będący dowodem posiadania ważnego OC. Jest wymagana w niektórych krajach nienależących do UE/EOG, które są sygnatariuszami Systemu Zielonej Karty. Do krajów tych należą m.in.: Albania, Azerbejdżan, Iran, Maroko, Mołdawia, Macedonia Północna, Tunezja, Turcja, Ukraina (aktualną listę zawsze warto sprawdzić na stronie Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych – PBUK). Zieloną Kartę wydaje bezpłatnie (w większości towarzystw) ubezpieczyciel, u którego wykupiono OC. Należy o nią poprosić z odpowiednim wyprzedzeniem przed wyjazdem za granicę. Brak Zielonej Karty w kraju, gdzie jest ona wymagana, skutkuje koniecznością wykupienia na granicy drogiego ubezpieczenia granicznego.  

Dokumenty Osobiste

  • Prawo jazdy: Polskie prawo jazdy jest honorowane we wszystkich krajach Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego. W przypadku podróży do niektórych krajów poza Europą może być wymagane dodatkowo międzynarodowe prawo jazdy – warto sprawdzić.  
  • Dowód osobisty lub paszport: Ważny dokument tożsamości jest niezbędny do przekraczania granic, nawet w strefie Schengen, gdzie kontrole są wyrywkowe. Może być również potrzebny podczas kontroli drogowej lub w innych sytuacjach wymagających potwierdzenia tożsamości. Dzieci podróżujące za granicę muszą posiadać własny dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport).  

Inne Potrzebne Rzeczy

  • Upoważnienie od właściciela: Jeśli podróżuje się samochodem pożyczonym lub leasingowanym, konieczne jest posiadanie pisemnego upoważnienia od właściciela samochodu. Wymagania co do formy różnią się w zależności od kraju – niektóre wymagają upoważnienia potwierdzonego notarialnie (np. Albania, Białoruś, Bułgaria, Grecja, Mołdawia, Serbia, Turcja, Ukraina, Węgry), inne akceptują zwykłą formę pisemną (np. Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Czarnogóra, Estonia, Rosja, Włochy). Zawsze warto zweryfikować aktualne wymogi w ambasadzie lub konsulacie danego kraju. Upoważnienie powinno zawierać dane właściciela i kierowcy (w tym numery dokumentów tożsamości), dane pojazdu (marka, model, VIN, numer rejestracyjny), datę i podpis właściciela. Zaleca się sporządzenie go w języku angielskim lub języku kraju docelowego.  
  • Winiety: Naklejki lub elektroniczne potwierdzenia opłaty za korzystanie z autostrad i dróg ekspresowych, wymagane w wielu krajach europejskich (np. Austria, Czechy, Słowacja, Słowenia, Węgry, Szwajcaria, Rumunia, Bułgaria). Należy je zakupić przed wjazdem na płatne odcinki dróg.  
  • Karta EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego): Potwierdza prawo do korzystania z niezbędnej opieki medycznej w ramach publicznego systemu ochrony zdrowia w krajach UE/EFTA na takich samych zasadach, jak obywatele danego kraju. EKUZ ma jednak ograniczony zakres, dlatego zdecydowanie warto wykupić dodatkowe prywatne ubezpieczenie turystyczne, pokrywającego m.in. koszty leczenia w placówkach prywatnych, transportu medycznego do Polski czy ratownictwa.  
  • Naklejka PL: Wymagana na pojeździe, jeśli posiada on stare, czarne tablice rejestracyjne. Jeśli posiadasz nowe tablice, według wzoru unijnego, symbol PL już się na nich znajduje, a naklejka nie jest konieczna.  
  • Wyposażenie obowiązkowe: Chociaż zgodnie z Konwencją Wiedeńską o ruchu drogowym pojazd powinien spełniać wymogi wyposażenia obowiązujące w kraju rejestracji (czyli w Polsce), w praktyce zaleca się posiadanie elementów wymaganych w krajach tranzytowych i docelowych, aby uniknąć ewentualnych problemów podczas kontroli. Do często wymaganych za granicą elementów należą: kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (dostępne z wnętrza pojazdu), apteczka pierwszej pomocy, zapasowe żarówki i bezpieczniki, gaśnica, koło zapasowe lub zestaw naprawczy. Warto sprawdzić specyficzne wymagania dla każdego kraju na trasie.  

Podsumowując kwestię dokumentów, mimo postępującej cyfryzacji w Polsce, podczas podróży zagranicznych kluczowe jest posiadanie fizycznych, papierowych wersji najważniejszych dokumentów: dowodu rejestracyjnego, potwierdzenia OC, prawa jazdy oraz dokumentu tożsamości. Poleganie wyłącznie na wersjach elektronicznych jest ryzykowne i może prowadzić do nieprzyjemności podczas kontroli.

Checklista przed wyjazdem za granicę

Aby upewnić się, że wszystko jest dopięte na ostatni guzik, warto skorzystać z poniższej checklisty:

  • Ubezpieczenie auta:
    • Sprawdź ważność polis OC, AC i Assistance.
    • Przeczytaj OWU i zweryfikuj zakres terytorialny AC i Assistance (lista krajów, wyłączenia).
    • Dokup krótkoterminowe ubezpieczenie Assistance, jeśli obecne nie pokrywa obszarów i ryzyk.
    • Sprawdź, czy potrzebna jest Zielona Karta i zamów ją z wyprzedzeniem.
    • Zapisz numery kontaktowe do ubezpieczyciela (zgłoszenie szkody AC) i centrum alarmowego Assistance.
  • Dokumenty:
    • Oryginalny dowód rejestracyjny.
    • Wydruk potwierdzenia polisy OC.
    • Ważne prawo jazdy (ew. międzynarodowe, jeśli wymagane).
    • Ważny dowód osobisty lub paszport (dla każdego podróżnika, także dla dzieci).
    • Zielona Karta (jeśli wymagana).
    • Upoważnienie od właściciela (jeśli dotyczy).
    • Winiety (jeśli wymagane na trasie).
    • Karta EKUZ (i polisa turystyczna).
  • Pojazd:
    • Sprawdź stan techniczny (opony, hamulce, płyny eksploatacyjne, oświetlenie).
    • Upewnij się, że w samochodzie znajduje się obowiązkowe wyposażenie (trójkąt, gaśnica) oraz zalecane za granicą (kamizelki odblaskowe, apteczka).
  • Trasa:
    • Zaplanuj trasę, uwzględniając ewentualne strefy wyłączone z ochrony ubezpieczeniowej.

PAMIĘTAJ!

W przypadku problemów nigdy nie działaj na własną rękę, zawsze zacznij od kontaktu z towarzystwem ubezpieczeniowym! Samowolne działanie może pozbawić Cię odszkodowania lub pełnej refundacji kosztów.

Zawsze, bez wyjątku, pierwszy telefon po zdarzeniu powinien być wykonany do centrum alarmowego ubezpieczyciela/Assistance.

Podsumowanie i praktyczne wskazówki

Podróż samochodem za granicę wymaga starannego przygotowania, a kluczowym elementem jest odpowiednie ubezpieczenie auta. Pamiętaj – najtańsze ubezpieczenie nie zawsze jest najlepszym!

Ubezpieczenie AC, obok obowiązkowego ubezpieczenia OC, jest niezbędne, aby chronić własny pojazd przed skutkami finansowymi uszkodzenia lub kradzieży. Przed wyjazdem należy bezwzględnie zweryfikować zakres terytorialny polisy AC w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU), zwracając szczególną uwagę na wyłączenia dotyczące niektórych krajów (zwłaszcza Białorusi, Rosji, Ukrainy, Mołdawii i Albanii, szczególnie w kontekście kradzieży). Musisz być pewien, że ubezpieczenie działa tam, dokąd jedziesz.

Ważne jest zrozumienie warunków polisy, takich jak udział własny, amortyzacja części i jak wygląda likwidacja szkody. Niezwykle cennym uzupełnieniem AC jest ubezpieczenie Assistance, które zapewnia praktyczną pomoc na drodze – tu kluczowe jest wybranie wariantu z odpowiednio wysokim limitem holowania i wystarczającym okresem wynajmu samochodu zastępczego.

Koniecznie pamiętaj o zabraniu wszystkich wymaganych dokumentów w formie fizycznej. W razie szkody za granicą, niezwłocznie zgłoś ją ubezpieczycielowi i uzyskaj jego zgodę przed podjęciem jakichkolwiek napraw.

Jeśli masz pytania – napisz (kontakt@wybierzpolise.pl) lub zadzwoń (880 219 218) – pomogę!

Bezpiecznej podróży!

Mogą Cię zainteresować...