Ubezpieczenia komunikacyjne – czym są i ile kosztują?
14 kwietnia 2025
Krótkoterminowe ubezpieczenie samochodu na wyjazd zagraniczny – co musisz wiedzieć?
28 kwietnia 2025

Tymczasowe ubezpieczenie samochodu z zagranicy – praktyczny przewodnik po krótkoterminowym OC

Aktualizacja: 23 kwietnia 2025

Sprowadzenie samochodu z zagranicy to dla wielu osób atrakcyjna opcja, pozwalająca na zakup wymarzonego pojazdu często w korzystniejszej cenie. Jednak zanim nowy nabytek będzie mógł legalnie poruszać się po polskich drogach, konieczne jest dopełnienie szeregu formalności. Jedną z absolutnie fundamentalnych kwestii jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, znane jako OC.

Z tego artykułu dowiesz się jak przebiega proces rejestracji auta sprowadzonego z zagranicy, ile kosztuje ubezpieczenie OC i jakie kary grożą za niedotrzymanie terminów lub jazdę bez posiadania polisy OC.

Dlaczego krótkoterminowe ubezpieczenie OC dla auta z zagranicy jest kluczowe?

Polskie prawo jest w tej kwestii jednoznaczne: każdy pojazd mechaniczny zarejestrowany i użytkowany na terytorium Polski musi posiadać ważne ubezpieczenie OC. Wynika to bezpośrednio z Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.

Ten obowiązek dotyczy bez wyjątku również samochodów świeżo sprowadzonych z zagranicy, i to już od momentu, gdy zaczynają one uczestniczyć w ruchu drogowym na terenie kraju. OC krótkoterminowe w tym przypadku pełni kluczową rolę – chroni właściciela pojazdu przed finansowymi konsekwencjami szkód, które może on wyrządzić innym uczestnikom ruchu (osobom trzecim) w wyniku kolizji lub wypadku.  

Konieczność ubezpieczenia samochodu sprowadzonego z zagranicy przed rejestracją

Wiele osób błędnie zakłada, że ubezpieczenie OC załatwia się dopiero po zarejestrowaniu pojazdu. Tymczasem przepisy wymagają posiadania ważnego krótkoterminowego OC już na etapie składania wniosku o rejestrację, nawet jeśli jest to tylko rejestracja czasowa. Pamiętaj, że rejestracja samochodu odbywa się już po podpisaniu umowy ubezpieczenia krótkoterminowego.

Oznacza to, że bez dowodu zawarcia umowy OC urzędnik nie przyjmie wniosku rejestracyjnego. Co więcej, poruszanie się pojazdem bez ważnego OC jest nielegalne, nawet jeśli celem podróży jest urząd komunikacji czy stacja kontroli pojazdów w celu wykonania przeglądu technicznego.

W praktyce zakup polisy OC staje się więc jednym z pierwszych kroków, jakie należy podjąć po sprowadzeniu auta do Polski, jeśli tylko zamierzamy nim jeździć przed uzyskaniem stałych tablic rejestracyjnych.

Uwaga: OC krótkoterminowego nie kupisz online!

Czy auto transportowane na lawecie wymaga zakupienia krótkoterminowego ubezpieczenia OC?

Nie jest wymagane posiadanie polisy OC jeśli auto transportowane jest na lawecie. Jednakże, zaraz po zdjęciu samochodu z lawety i przed rozpoczęciem jazdy po drogach publicznych, konieczne jest wykupienie krótkoterminowego polskiego OC.

Czy można korzystać z zagranicznego ubezpieczenia sprzedawcy?

Jednym z pierwszych pytań, jakie nasuwają się przy sprowadzaniu auta, jest możliwość wykorzystania polisy OC poprzedniego właściciela na czas dojazdu do Polski lub przez pierwsze dni po przekroczeniu granicy.

Teoretycznie tak, ale…

Przepisy Prawa o ruchu drogowym oraz niektóre źródła wskazują na teoretyczną możliwość poruszania się po polskich drogach przez 30 dni od daty wjazdu do Polski samochodem zakupionym za granicą, pod warunkiem, że pojazd ten nie został wyrejestrowany w kraju pochodzenia, posiada ważne zagraniczne badanie techniczne oraz ważne zagraniczne ubezpieczenie OC (Rankomat, Uniqa).  

Dlaczego jest to rozwiązanie rzadkie i ryzykowne?

Pomimo istnienia takiej teoretycznej możliwości, poleganie na polisie OC sprzedawcy jest wysoce ryzykowne i w praktyce bardzo rzadko możliwe. Wynika to z kilku kluczowych czynników:  

  1. Standardowa praktyka wyrejestrowania: Sprzedawcy pojazdów za granicą, zwłaszcza profesjonalni handlarze, ale również osoby prywatne sprzedające auto na eksport, standardowo wyrejestrowują pojazd w swoim kraju. Jest to dla nich kluczowe, aby zakończyć własne zobowiązania związane z ubezpieczeniem i podatkami drogowymi. Wyrejestrowanie pojazdu automatycznie unieważnia jego dotychczasowe tablice rejestracyjne i często prowadzi do wygaśnięcia polisy OC lub jej unieważnienia w kontekście eksportu.  
  2. Obowiązki sprzedawcy wobec ubezpieczyciela: W większości krajów sprzedający ma obowiązek poinformować swojego ubezpieczyciela o fakcie sprzedaży pojazdu, często w określonym terminie (np. 14 dni w Polsce). Zgłoszenie sprzedaży, szczególnie z informacją o eksporcie, jest dla ubezpieczyciela sygnałem do zakończenia ochrony lub jej nieprzedłużania. Chociaż polisa OC jest formalnie przypisana do pojazdu, to zmiana właściciela i przeznaczenie auta na eksport mogą stanowić podstawę do jej wypowiedzenia przez ubezpieczyciela lub ograniczenia jej zakresu terytorialnego.  
  3. Problemy z przeniesieniem polisy transgranicznie: Zasada automatycznego przejścia polisy OC na nabywcę dotyczy przede wszystkim transakcji krajowych w ramach systemu prawnego danego państwa. Jej stosowanie w kontekście sprzedaży transgranicznej jest bardzo niepewne. Zagraniczny ubezpieczyciel może nie uznawać polisy za ważną dla nowego właściciela zamieszkałego w innym kraju, zwłaszcza po otrzymaniu informacji o sprzedaży na eksport.  
  4. Trudności weryfikacyjne: Podczas kontroli drogowej w Polsce udowodnienie, że zagraniczna polisa OC sprzedawcy jest nadal ważna i obejmuje nowego właściciela po sprzedaży na eksport, może być niezwykle trudne, a nawet niemożliwe.

Moja rekomendacja

Odradzałbym poleganie na zagranicznym ubezpieczeniu OC poprzedniego właściciela jako sposobie na zapewnienie ochrony podczas transportu pojazdu do Polski lub w pierwszych dniach po przyjeździe. Ryzyko jazdy bez ważnego OC jest zbyt wysokie, biorąc pod uwagę prawdopodobieństwo wyrejestrowania pojazdu przez sprzedawcę i potencjalne unieważnienie polisy.

Wspomniana „reguła 30 dni” jest często mylnie interpretowana. Nie oznacza ona gwarancji możliwości jazdy na polisie sprzedawcy przez 30 dni po zakupie. Odnosi się ona raczej do ogólnego okresu, w którym można poruszać się pojazdem na zagranicznych tablicach rejestracyjnych w Polsce, pod warunkiem, że pojazd ten jest nadal legalnie zarejestrowany i ubezpieczony za granicą (np. podczas krótkoterminowego pobytu turystycznego). Nie jest to furtka prawna pozwalająca na jazdę pojazdem wyrejestrowanym lub z nieważną polisą OC. Okres ten należy również odróżnić od 30-dniowego terminu na zarejestrowanie sprowadzonego pojazdu w Polsce.

Czym są i co dają tymczasowe tablice wywozowe?

Najbardziej powszechnym i zalecanym sposobem na legalne sprowadzenie zakupionego za granicą samochodu „na kołach” jest uzyskanie specjalnych tablic rejestracyjnych przeznaczonych do tego celu. Są to tzw. tablice wywozowe, zjazdowe, tranzytowe lub eksportowe. Ich głównym celem jest umożliwienie legalnego przejazdu pojazdem z kraju zakupu do kraju docelowego, a co najważniejsze – zazwyczaj obejmują one również tymczasowe ubezpieczenie OC ważne na czas podróży. Procedury i rodzaje tablic różnią się jednak w zależności od kraju.

Proces uzyskania legalnych tablic eksportowych to coś więcej niż tylko zakup fizycznych blaszek. Jest to uregulowana procedura administracyjna, która obejmuje oficjalne wyrejestrowanie pojazdu (lub autoryzację do tranzytu) oraz obowiązkowe wykupienie tymczasowego ubezpieczenia OC. Ten pakiet usług, realizowany przez odpowiednie urzędy, zapewnia legalną podstawę do podróży.

Rola krótkoterminowego ubezpieczenia samochodu sprowadzonego z zagranicy (30-dniowego OC)

Jak zatem ubezpieczyć pojazd, który nie ma jeszcze polskich numerów rejestracyjnych? Rozwiązaniem jest krótkoterminowe ubezpieczenie OC. Jest to specjalny rodzaj polisy, dedykowany właśnie pojazdom sprowadzonym z zagranicy, które oczekują na pierwszą rejestrację w Polsce.

Standardowo polisa ta jest ważna przez 30 dni i pozwala na legalne poruszanie się samochodem w okresie niezbędnym do załatwienia wszystkich formalności rejestracyjnych. Wykupienie rocznego ubezpieczenia OC dla pojazdu na zagranicznych tablicach lub bez tablic jest zazwyczaj niemożliwe. Dlatego OC krótkoterminowe stanowi konieczny i nieunikniony etap przejściowy dla każdego importowanego auta, które ma jeździć po polskich drogach przed stałą rejestracją.  

Rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy – krok po kroku

Proces rejestracji samochodu sprowadzonego z zagranicy wymaga nie tylko zgromadzenia odpowiednich dokumentów, ale także działania pod presją czasu. Kluczowe jest zrozumienie poszczególnych etapów i obowiązujących terminów.

Terminy rejestracji

Od 1 stycznia 2024 roku przepisy jasno określają terminy na złożenie wniosku o rejestrację pojazdu sprowadzonego z zagranicy. Osoba fizyczna (nieprowadząca działalności gospodarczej w zakresie handlu pojazdami) ma na to 30 dni. Natomiast przedsiębiorca zajmujący się zawodowo obrotem pojazdami ma termin wydłużony do 90 dni. Termin ten liczy się od dnia:  

  • sprowadzenia pojazdu na terytorium Polski – jeśli auto pochodzi z kraju członkowskiego Unii Europejskiej.
  • dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) – jeśli auto pochodzi spoza Unii Europejskiej.  

Warto pamiętać, że wcześniejsze, tymczasowe wydłużenie terminu do 60 dni, wprowadzone w związku ze stanem epidemii COVID-19, już nie obowiązuje. Termin 30 dni jest stosunkowo krótki, biorąc pod uwagę liczbę formalności, które trzeba załatwić.  

Formalności przed-rejestracyjne

Zanim udasz się do wydziału komunikacji, musisz dopełnić kilku kluczowych formalności:

Opłata akcyzy

To jeden z pierwszych i najważniejszych obowiązków. Podatek akcyzowy należy zapłacić w ciągu 30 dni od dnia sprowadzenia pojazdu do kraju. Dodatkowo, w ciągu 14 dni od tego momentu, należy złożyć w urzędzie skarbowym deklarację AKC-U/S. Można to zrobić osobiście lub elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Stawki akcyzy dla samochodów osobowych zależą od pojemności silnika:  

  • 3,1% wartości pojazdu dla silników o pojemności do 2000 cm³.  
  • 18,6% wartości pojazdu dla silników o pojemności powyżej 2000 cm³. Potwierdzenie zapłaty akcyzy (lub dokument potwierdzający zwolnienie) jest bezwzględnie wymagane przy rejestracji pojazdu.  

Odprawa celna (dla aut spoza UE)

Jeśli samochód został sprowadzony spoza Unii Europejskiej (np. z USA, Kanady, Szwajcarii), konieczne jest przejście procedury celnej. Wiąże się to z uzyskaniem dowodu odprawy celnej (np. dokumentu SAD – Single Administrative Document) oraz potencjalnie z koniecznością zapłaty cła (np. 10% wartości dla aut z USA czy Kanady) i podatku VAT. Dowód odprawy celnej jest niezbędny do rejestracji.  

Tłumaczenie dokumentów samochodu zarejestrowanego za granicą

Wszystkie kluczowe dokumenty pojazdu sporządzone w języku obcym muszą zostać przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego. Dotyczy to przede wszystkim:

  • Dowodu własności pojazdu (np. umowy kupna-sprzedaży, faktury).  
  • Zagranicznego dowodu rejestracyjnego.  
  • Karty pojazdu, jeśli była wydana w kraju pochodzenia. Tłumaczenia te są wymagane przez wydział komunikacji.  

Badanie techniczne

Samochód sprowadzony z zagranicy musi przejść przegląd techniczny w polskiej stacji kontroli pojazdów (SKP). Jest ono konieczne, aby potwierdzić, że pojazd spełnia polskie normy techniczne i może zostać dopuszczony do ruchu drogowego. Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego jest wymagane przy rejestracji.

W przypadku pojazdów sprowadzonych z UE, jeśli posiadają one ważne badanie techniczne z kraju pochodzenia, może ono zostać uznane przez polski urząd, ale nie jest to regułą i warto to wcześniej potwierdzić we właściwym wydziale komunikacji.

Jeśli badanie jest nieważne lub auto pochodzi spoza UE (np. z USA, gdzie mogą być wymagane modyfikacje np. oświetlenia czy lusterek), wizyta na SKP jest obowiązkowa. Czasami dodatkowe badanie może być też wymagane w celu ustalenia brakujących danych technicznych pojazdu.  

Procedura w Wydziale Komunikacji i wymagane dokumenty

Po załatwieniu powyższych formalności należy udać się do wydziału komunikacji właściwego dla miejsca zamieszkania właściciela pojazdu (starostwo powiatowe, urząd miasta na prawach powiatu lub urząd dzielnicy w przypadku Warszawy). Tam należy złożyć wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu wraz z kompletem załączników:  

  • Dowód własności pojazdu (oryginał, przetłumaczony).  
  • Zagraniczny dowód rejestracyjny (oryginał, przetłumaczony; jeśli składa się z dwóch części, należy przedstawić obie).  
  • Karta pojazdu (jeśli była wydana, oryginał, przetłumaczona).  
  • Potwierdzenie zapłaty akcyzy.  
  • Dowód odprawy celnej przywozowej (dla pojazdów spoza UE).  
  • Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego przeprowadzonego w Polsce.  
  • Dowód tożsamości właściciela (do wglądu).  
  • Ewentualnie dotychczasowe zagraniczne tablice rejestracyjne (jeśli pojazd przyjechał na nich do Polski; jeśli nie, należy złożyć oświadczenie o ich braku).  
  • Potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu w kraju poprzedniej rejestracji (jeśli zostało wydane).  
  • Dowód zawarcia umowy ubezpieczenia OC (krótkoterminowe OC lub docelowa polisa roczna, jeśli rejestracja auta odbywa się od razu na stałe tablice rejestracyjne).  

Kompletność i poprawność dokumentów, zwłaszcza tych pochodzących z zagranicy, otrzymanych od poprzedniego właściciela, jest absolutnie kluczowa. Jakiekolwiek braki, np. utrata zagranicznego dowodu rejestracyjnego lub nieścisłości mogą znacząco opóźnić, a nawet uniemożliwić rejestrację. Biorąc pod uwagę krótki, 30-dniowy termin, problemy z dokumentacją stają się krytycznym punktem ryzyka, mogącym prowadzić do przekroczenia terminu i nałożenia kar.  

Rejestracja czasowa i tymczasowe tablice rejestracyjne

Po złożeniu kompletnego wniosku, urząd zazwyczaj dokonuje najpierw tzw. rejestracji czasowej pojazdu. Odbywa się to z urzędu i jest ważne przez 30 dni. Właściciel otrzymuje wówczas:  

  • Pozwolenie czasowe (tzw. „miękki dowód rejestracyjny”).  
  • Tymczasowe tablice rejestracyjne (tz. „czerwone tablice rejestracyjne” – charakterystyczne, z czerwonymi znakami).  
  • Komplet nalepek legalizacyjnych.  

Ten zestaw pozwala na legalne poruszanie się pojazdem przez okres ważności rejestracji czasowej. W wyjątkowych sytuacjach, gdy np. konieczne jest wyjaśnienie spraw związanych z rejestracją, termin ważności pozwolenia czasowego i tablic tymczasowych może być jednorazowo przedłużony o 14 dni.

Warto wiedzieć, że o takie tablice można również wnioskować oddzielnie (nie w ramach rejestracji z urzędu), np. w celu dojazdu pojazdem na badanie techniczne lub do warsztatu naprawczego. Po upływie terminu czasowej rejestracji (lub po odbiorze stałego dowodu i tablic), tymczasowe tablice należy zwrócić do urzędu.  

W ciągu tych 30 dni urząd weryfikuje dokumenty i przygotowuje stały dowód rejestracyjny oraz decyzję o stałej rejestracji. O gotowości dokumentów do odbioru można dowiedzieć się np. sprawdzając status na stronie internetowej PWPW (Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych) lub kontaktując się z urzędem.  

Koszty rejestracji samochodu z zagranicy

Rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy wiąże się z koniecznością poniesienia opłat urzędowych. Poniższa tabela przedstawia szacunkowe koszty (stan na 2025 rok, opłaty mogą ulec zmianie):

Tabela 1: Szacunkowe Koszty Rejestracji Samochodu z Zagranicy (Stan na 2025)

Rodzaj opłatySamochód osobowy (zwykłe tablice)Samochód osobowy (indywidualne tablice)
Tablice rejestracyjne80,00 zł1000,00 zł
Dowód rejestracyjny54,00 zł54,00 zł
Pozwolenie czasowe (rejestracja z urzędu)13,50 zł13,50 zł
Znaki (nalepki) legalizacyjne12,50 zł12,50 zł
SUMA160,00 zł1080,00 zł
Dodatkowe możliwe opłaty:
Pełnomocnictwo (jeśli dotyczy)17,00 zł17,00 zł

Źródła danych: Powroty.gov.pl oraz Urząd Powiatowy w Jaśle

Uwaga: Od 2022/2023 roku zniesiono opłaty za kartę pojazdu i nalepkę kontrolną na szybę, a także opłaty ewidencyjne, co obniżyło całkowity koszt rejestracji.  

Kary za brak rejestracji w terminie

Niedotrzymanie ustawowego terminu (30 dni dla osób fizycznych, 90 dni dla handlarzy) na złożenie wniosku o rejestrację sprowadzonego pojazdu skutkuje nałożeniem kary administracyjnej przez starostę. Wysokość kar od 1 stycznia 2024 roku jest następująca:  

Tabela 2: Kary administracyjne za brak rejestracji lub zgłoszenia zbycia pojazdu (stan na 2025)

Rodzaj naruszeniaPodmiotWysokość kary
Niezłożenie wniosku o rejestrację w terminie (do 180 dni opóźnienia)Osoba fizyczna500 zł
Niezłożenie wniosku o rejestrację w terminie (do 180 dni opóźnienia)Przedsiębiorca handlujący pojazdami1000 zł
Niezłożenie wniosku o rejestrację w terminie (powyżej 180 dni opóźnienia)Osoba fizyczna1000 zł
Niezłożenie wniosku o rejestrację w terminie (powyżej 180 dni opóźnienia)Przedsiębiorca handlujący pojazdami2000 zł
Niezgłoszenie zbycia pojazdu zarejestrowanego w PL w terminie 30 dniDotychczasowy właściciel (osoba fizyczna lub firma)250 zł

Źródła danych:  samorzad.gov.pl i Mubi

Tabela ta jasno pokazuje konsekwencje finansowe zignorowania obowiązku rejestracji. Kara wzrasta dwukrotnie, jeśli opóźnienie przekroczy 180 dni. Warto również pamiętać o odrębnym obowiązku zgłoszenia faktu zbycia pojazdu (sprzedaży, darowizny) w ciągu 30 dni – za jego niedopełnienie grozi kara 250 zł.

Ubezpieczenie OC krótkoterminowe – co musisz wiedzieć?

Krótkoterminowe OC to specyficzny produkt ubezpieczeniowy, stworzony z myślą o potrzebach właścicieli pojazdów w szczególnych sytuacjach, w tym właśnie podczas procesu importu i rejestracji samochodu z zagranicy.

Krótkoterminowe ubezpieczenie auta jest przeznaczona przede wszystkim dla pojazdów mechanicznych, które:

  • Są zarejestrowane czasowo (np. na czerwonych tablicach rejestracyjnych).  
  • Są zarejestrowane za granicą, ale ich właściciel potrzebuje czasu na dopełnienie formalności związanych z rejestracją w Polsce (dotyczy to aut sprowadzonych).  
  • Są pojazdami historycznymi lub zabytkowymi (ubezpieczane tylko na czas użytkowania w ruchu).  
  • Są pojazdami wolnobieżnymi (np. maszyny budowlane, ale nie ciągniki rolnicze).  
  • Są przedmiotem działalności gospodarczej polegającej na handlu pojazdami (tzw. OC komisowe).  
  • Są pojazdami do jazd testowych.  

W kontekście samochodu sprowadzonego z zagranicy, OC krótkoterminowe jest legalną i konieczną formą ubezpieczenia na czas załatwiania formalności przed uzyskaniem stałych, polskich tablic rejestracyjnych.  

Okres Ważności ubezpieczenia OC krótkoterminowego – dokładnie 30 dni

Dla samochodów sprowadzanych z zagranicy i rejestrowanych czasowo, standardowy okres ważności polisy krótkoterminowej wynosi 30 dni. Jest to okres skorelowany z maksymalnym czasem ważności rejestracji czasowej wydawanej z urzędu. Chociaż przepisy ogólnie mówią o możliwości zawarcia umowy na „czas nie krótszy niż 30 dni”, w praktyce dla importowanych aut jest to właśnie polisa 30-dniowa. Wyjątki, jak minimalny okres 3 miesięcy, dotyczą pojazdów wolnobieżnych.  

Kiedy kupić ubezpieczenie samochodu sprowadzonego z zagranicy?

Jak już wspomniałem, posiadanie ważnego OC jest warunkiem złożenia wniosku o rejestrację, w tym czasową. Dlatego OC krótkoterminowe należy wykupić najpóźniej w dniu wizyty w wydziale komunikacji w celu złożenia wniosku o rejestrację czasową. Jednakże, jeśli planujesz poruszać się sprowadzonym autem wcześniej (np. dojechać na obowiązkowe badanie techniczne), polisę należy wykupić tuż po sprowadzeniu pojazdu do Polski, aby od samego początku legalnie uczestniczyć w ruchu drogowym.  

Jednorazowość i brak automatycznego odnowienia – Kluczowa Różnica między OC krótkoterminowym a standardowym!

To jedna z najważniejszych informacji dotyczących OC krótkoterminowego, której nieznajomość może prowadzić do poważnych konsekwencji. Krótkoterminowe ubezpieczenie auta OC:

  • Nie przedłuża się automatycznie po upływie 30 dni, w przeciwieństwie do standardowych polis rocznych.  
  • Może być wykupiona tylko jeden raz dla danego pojazdu w ramach procesu jego sprowadzania i pierwszej rejestracji w Polsce.  

Oznacza to, że właściciel pojazdu musi samodzielnie i aktywnie zadbać o zawarcie nowej, standardowej, 12-miesięcznej umowy OC najpóźniej w dniu wygaśnięcia polisy 30-dniowej. Przeoczenie tego terminu, nawet o jeden dzień, skutkuje przerwą w ochronie ubezpieczeniowej i naraża właściciela na wysoką karę z UFG. Jest to częsta pułapka, w którą wpadają kierowcy przyzwyczajeni do automatycznego odnawiania się rocznych polis OC.  

Co więcej, jednorazowy charakter tej polisy oznacza brak elastyczności w przypadku przedłużającego się procesu rejestracji. Jeśli z jakiegoś powodu (np. problemy z dokumentami, konieczność dodatkowych badań) rejestracja stała nie zostanie zakończona w ciągu 30 dni od wykupienia OC krótkoterminowego, polisa ta wygaśnie. Właściciel nie będzie mógł kupić kolejnej polisy krótkoterminowej i znajdzie się w sytuacji, w której pojazd, mimo posiadania ważnych (np. przedłużonych o 14 dni) tablic tymczasowych, nie będzie mógł legalnie poruszać się po drogach aż do momentu uzyskania stałej rejestracji i wykupienia rocznego OC.  

Zakres ochrony krótkoterminowego ubezpieczenia OC

Pomimo krótszego okresu ważności, krótkoterminowe ubezpieczenie OC zapewnia dokładnie taki sam zakres ochrony jak standardowa, roczna polisa OC. Oznacza to, że chroni ono odpowiedzialność cywilną posiadacza pojazdu za szkody wyrządzone osobom trzecim (zarówno osobowe, jak i majątkowe) w związku z ruchem tego pojazdu. Polisa ta działa na terytorium Polski oraz zazwyczaj w pozostałych krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) i Szwajcarii (na zasadach Porozumienia Wielostronnego), ale warto to zawsze potwierdzić w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) konkretnej polisy.  

Ile kosztuje ubezpieczenie OC na 30 dni? Orientacyjne ceny krótkoterminowego ubezpieczenia samochodu

Koszt zakupu 30-dniowej polisy OC jest stosunkowo niewielki w porównaniu do polisy rocznej. Wiele źródeł wskazuje, że cena takiej polisy oscyluje zazwyczaj w granicach około 100 zł. Ostateczna składka może jednak zależeć od konkretnego ubezpieczyciela, a także od danych pojazdu (marka, model, pojemność silnika) i danych właściciela (wiek, historia ubezpieczeniowa).  

Gdzie kupić krótkoterminowe ubezpieczenie OC?

OC krótkoterminowe jest dostępne w ofercie większości towarzystw ubezpieczeniowych działających na polskim rynku. Jednak w przeciwieństwie do polis rocznych, zazwyczaj nie można go kupić online poprzez kalkulatory czy strony internetowe ubezpieczycieli. Konieczny jest bezpośredni kontakt z agentem ubezpieczeniowym lub wizyta w oddziale wybranej firmy.  

Warto również zwrócić uwagę na tzw. OC komisowe. Jest to również forma OC krótkoterminowego (minimum 30 dni), którą mogą wykupić przedsiębiorcy zajmujący się handlem pojazdami (np. właściciele komisów samochodowych) na auta przeznaczone do dalszej sprzedaży. Jeśli kupujesz samochód sprowadzony z zagranicy od takiego pośrednika, może on posiadać ważne OC komisowe. Należy jednak bezwzględnie sprawdzić datę jego wygaśnięcia (np. w bazie UFG ) i pamiętać, że ta polisa również nie odnowi się automatycznie. Przed jej upływem musisz samodzielnie wykupić własną, roczne ubezpieczenie OC.  

Przejście na roczne OC – kluczowy moment gdy masz ubezpieczenie krótkoterminowe

Po uzyskaniu stałej rejestracji pojazdu (lub najpóźniej w dniu wygaśnięcia 30-dniowej polisy krótkoterminowej) właściciel ma obowiązek zawrzeć standardową, 12-miesięczną umowę ubezpieczenia OC. Jest to moment, w którym kończy się okres przejściowy związany z importem, a zaczyna normalne użytkowanie pojazdu w Polsce. Należy bezwzględnie dopilnować ciągłości ochrony – nowa, roczna polisa musi zacząć obowiązywać dokładnie w dniu, w którym kończy się ważność polisy krótkoterminowej.  

Uwaga na kary za brak OC! Konsekwencje braku OC nawet gdy to ubezpieczenie krótkoterminowe

Ignorowanie obowiązku posiadania OC, nawet jeśli jest to ubezpieczenie krótkoterminowe, wiąże się z poważnym ryzykiem finansowym. Instytucją odpowiedzialną za kontrolę ciągłości ubezpieczenia samochodu i nakładanie kar jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Kary te są bardzo dotkliwe, ich wysokość rośnie z roku na rok i jest powiązana z płacą minimalną. Co istotne, nawet jeden dzień przerwy w ochronie ubezpieczeniowej skutkuje nałożeniem sankcji finansowej. UFG dysponuje skutecznymi narzędziami do wykrywania takich przerw, dlatego liczenie na to, że brak polisy pozostanie niezauważony, jest wysoce ryzykowne.  

Należy również zdawać sobie sprawę z podwójnego ryzyka finansowego. Z jednej strony grożą kary UFG za brak ciągłości OC, a z drugiej – odrębne kary administracyjne za niezarejestrowanie pojazdu w wymaganym terminie. Te dwa systemy kar funkcjonują niezależnie od siebie.

Oznacza to, że osoba, która sprowadzi samochód, nie wykupi na czas OC krótkoterminowego i jednocześnie nie złoży wniosku o rejestrację w ciągu 30 dni, może zostać obciążona dwiema różnymi karami za to samo zaniechanie.  

Rola Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG)

Kluczową instytucją w systemie obowiązkowych ubezpieczeń OC jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Do jego zadań należy m.in. wypłata odszkodowań ofiarom wypadków spowodowanych przez nieubezpieczonych lub niezidentyfikowanych sprawców, a także – co istotne z perspektywy właścicieli pojazdów – kontrola spełniania obowiązku zawarcia umowy OC i nakładanie opłat karnych za jego niedopełnienie. UFG prowadzi ogólnopolską bazę danych zawierającą informacje o wszystkich zawartych polisach OC i AC oraz o zarejestrowanych szkodach komunikacyjnych.  

Mechanizm wykrywania braku polisy OC

UFG dysponuje zaawansowanym systemem informatycznym, często nazywanym „Wirtualnym Policjantem”. System ten regularnie porównuje dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK) – czyli bazy wszystkich zarejestrowanych w Polsce pojazdów – z własną bazą zawartych polis OC. Dzięki temu jest w stanie automatycznie identyfikować pojazdy, które są zarejestrowane, ale w danym okresie nie posiadają ważnego ubezpieczenia OC.

Wykrycie przerwy w ochronie nie zależy więc wyłącznie od kontroli drogowej przeprowadzanej przez Policję (choć Policja również ma obowiązek zgłaszać takie przypadki do UFG ), ale jest wynikiem systematycznej analizy danych. To sprawia, że ryzyko wykrycia braku OC jest bardzo wysokie, a poleganie na tym, że uda się „prześlizgnąć” bez polisy, jest skrajnie nierozsądne. Kara jest niemal nieuchronna w przypadku wystąpienia luki w ubezpieczeniu auta.  

Wysokość kar UFG w 2025 roku

Kary nakładane przez UFG za brak OC są dotkliwe i ich wysokość jest ściśle powiązana z poziomem minimalnego wynagrodzenia za pracę w danym roku. W 2025 roku, przy płacy minimalnej wynoszącej 4666 zł brutto, stawki kar kształtują się następująco:  

Tabela 3: Kary UFG za brak ubezpieczenia OC (obowiązujące od 1 stycznia 2025)

Rodzaj pojazduOkres braku OC (dni)Wysokość kary (PLN)Podstawa obliczenia (100% kary)
Samochód osobowy1 – 31 870 zł2 x płaca minimalna (9 330 zł)
Samochód osobowy4 – 144 670 zł2 x płaca minimalna (9 330 zł)
Samochód osobowypowyżej 149 330 zł2 x płaca minimalna (9 330 zł)
Samochód ciężarowy, ciągnik samochodowy, autobus1 – 32 800 zł3 x płaca minimalna (14 000 zł)*
Samochód ciężarowy, ciągnik samochodowy, autobus4 – 147 000 zł3 x płaca minimalna (14 000 zł)*
Samochód ciężarowy, ciągnik samochodowy, autobuspowyżej 1414 000 zł3 x płaca minimalna (14 000 zł)*
Pozostałe pojazdy (np. motocykl, przyczepa)1 – 3310 zł1/3 x płaca minimalna (1 560 zł)*
Pozostałe pojazdy (np. motocykl, przyczepa)4 – 14780 zł1/3 x płaca minimalna (1 560 zł)*
Pozostałe pojazdy (np. motocykl, przyczepa)powyżej 141 560 zł1/3 x płaca minimalna (1 560 zł)*

Kwoty zaokrąglone do pełnych 10 zł zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych. Źródła danych:  Warta

Jak widać w tabeli, nawet kilkudniowa przerwa w ubezpieczeniu samochodu osobowego oznacza karę bliską 2000 zł, a przerwa dłuższa niż dwa tygodnie to już wydatek ponad 9000 zł. Te kwoty często wielokrotnie przewyższają roczny koszt polisy OC.  

Za jaki okres naliczana jest kara za niedopilnowanie ciągłości ubezpieczenia samochodu?

Warto wiedzieć, że UFG może nałożyć opłatę karną tylko za rok kalendarzowy, w którym przeprowadziło kontrolę i stwierdziło brak OC. Nie może więc nałożyć kary wstecznie za lata poprzednie, jeśli w tamtych latach kontrola nie miała miejsca.

Jednakże, jeśli kontrola w danym roku wykryje przerwę w ubezpieczeniu, kara jest naliczana za cały stwierdzony okres braku ubezpieczenia OC w tym konkretnym roku, zgodnie z progami czasowymi (do 3 dni, 4-14 dni, powyżej 14 dni). Dlatego tak ważne jest pilnowanie ciągłości ochrony – nawet jeden dzień zwłoki w zawarciu nowej umowy po wygaśnięciu poprzedniej uruchamia mechanizm naliczania kary.  

Konsekwencje spowodowania wypadku bez OC

Kara finansowa z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego to nie jedyna, i często nie najpoważniejsza konsekwencja braku OC. Jeśli kierowca nieubezpieczonego pojazdu spowoduje wypadek lub kolizję, UFG co prawda wypłaci odszkodowanie poszkodowanym (aby zapewnić im ochronę), ale następnie zwróci się do sprawcy z tzw. regresem ubezpieczeniowym.

Oznacza to, że sprawca będzie musiał zwrócić UFG całą kwotę wypłaconego odszkodowania. W przypadku poważnych wypadków, zwłaszcza ze szkodami osobowymi (koszty leczenia, rehabilitacji, renty), kwoty te mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych, prowadząc do finansowej ruiny sprawcy.  

Ubezpieczenie krótkoterminowe samochodu sprowadzonego z zagranicy – podsumowanie i rekomendacje

Sprowadzenie samochodu z zagranicy może być korzystnym rozwiązaniem, ale wymaga starannego zaplanowania i dopełnienia licznych formalności w ściśle określonych terminach. Kluczowe obowiązki nowego właściciela pojazdu to:

  • Załatwienie formalności celno-skarbowych (akcyza, ewentualnie cło i VAT).
  • Przetłumaczenie niezbędnych dokumentów przez tłumacza przysięgłego.
  • Wykonanie badania technicznego w polskiej SKP.
  • Wykupienie ubezpieczenia OC na 30 dni (tzw. OC krótkoterminowe) najpóźniej w dniu składania wniosku o rejestrację czasową. Pamiętaj, że nie ulega automatycznemu przedłużeniu i nie da się go kupić online!
  • Złożenie kompletnego wniosku o rejestrację pojazdu w wydziale komunikacji w ciągu 30 dni od sprowadzenia (lub dopuszczenia do obrotu).
  • Wykupienie standardowego OC, czyli polisy rocznej najpóźniej w dniu wygaśnięcia 30-dniowego ubezpieczenia krótkoterminowego.

Niezwykle istotne jest przestrzeganie terminów. Zarówno opóźnienie w rejestracji pojazdu, jak i nawet jednodniowa przerwa w ciągłości ubezpieczenia OC skutkują nałożeniem dotkliwych kar finansowych – odpowiednio administracyjnych przez starostę oraz przez UFG.

Dobrze byś nie odkładał formalności na ostatnią chwilę. Szczególnie ważne jest zaplanowanie zakupu ubezpieczenia OC i zrobienie tego z odpowiednim wyprzedzeniem, aby uniknąć luki w ochronie po wygaśnięciu ubezpieczenia krótkoterminowego i znalezienie najlepszej ceny ubezpieczenia.

Mogą Cię zainteresować...